Jiří Ovečka, dokumentarista a publicista, v současnosti editor Hospodářských novin, se jako investigativní novinář zabýval mafiánským prostředím a těmi nejsložitějšími hospodářskými kauzami 90. let a přelomu tisíciletí.

Narodil se roku 1960 v Ostravě. Po maturitě působil 11 let jako herec v různých oblastních divadlech – Opavě, Mostě a především v Chebu. Vystudoval dramaturgii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění. Divadlo, i když byl do něj zapálen a bylo pro něj vším, se však čím dál víc stávalo „jen hrou na něco“. Proto se po revoluci stal novinářem, což mu umožnilo střetnout se tváří v tvář s těmi největšími gangstery, mafiány, stejně jako politiky, advokáty a lidmi, které nějakým způsobem semlel jejich životní osud.

Napřed psal pro chebský týdeník, v té době – roku 1992 – získal cenu Novinářská křepelka. Odešel pak do pražských novin, od roku 1994 točil jako reportér investigativní reportáže pro Českou televizi, například v Nadorazu, Klekánici, Faktech, Černých ovcích; v některých pořadech působil i jako dramaturg. Roku 2003 založil vlastní studio a jako nezávislý dokumentarista a producent točil – nejen pro Českou televizi – řadu dokumentárních filmů. Například v sérii Infiltrace vytvořil snímek „Já, starožitník“. Dokument pak získal cenu Ministerstva kultury ČR PRIX NON PEREANT (Média na pomoc památkám). Dále velice kontroverzní infiltraci „Já, muslim“ z prostředí pražské mešity, která způsobila velkou bouři v muslimském světě a značné reakce arabských ambasád. Roku 2006 získává v Kopřivnici cenu Kafka za „Příběh vlákna“, roku 2017 za dokument „Hon na Parkinsona“ cenu za nejlepší česko-slovenský vědecko-populární dokument na festivalu AFO Olomouc.

 

Přečtěte si rozhovor autora s redaktorkou Týdeníku Rozhlas Agátou Pilátovou

Týdeník Rozhlas – č.6 / 2019